Ett av MyHeritages viktigaste mål är att hjälpa dig att kontakta nya släktingar. Det är underbart att utöka familjen som du har kontakt med i allmänhet, men det kan också vara särskilt användbart för släktforskning – särskilt om den släkting du kontaktar har gjort en betydande mängd forskning själv och kanske kan att fylla i tomma grenar i ditt träd.
Du kan kontakta andra MyHeritage-medlemmar via vårt ursprungliga meddelandesystem. MyHeritage visar inte medlemmarnas e-postadresser eller annan kontaktinformation för att säkerställa deras integritet och säkerhet. Som standard skickar meddelandesystemet en e-postvarning till en användare som får ett meddelande, så även om de inte regelbundet kontrollerar sin MyHeritage-inkorg, kan de fortfarande se att de har ett meddelande från dig.
När du har skapat kontakt med användaren och känner dig bekväm med att göra det, kan det vara lättare eller bekvämare att dela ditt personliga e-postmeddelande eller telefonnummer och fortsätta konversationen därifrån.
Hur man kontaktar en annan MyHeritage-användare
Det finns flera sätt att kontakta en annan MyHeritage-användare, beroende på sammanhanget. Några exempel på omständigheter som kan motivera dig att kontakta en annan MyHeritage-användare:
- Du har fått en högkvalitativ Smart Match™ med en person i användarens träd
- Användaren, eller någon vars kit den användaren hanterar, kommer upp som en DNA-matchning
- Du har hittat en annan användare som söker efter samma förfader via SearchConnect™
I vart och ett av dessa fall ser du ett alternativ för att kontakta webbplatsägaren eller personen som hanterar DNA-kitet. Om du till exempel vill kontakta någon via en Smart Match™:
Från din DNA-matchningslista:
Om du klickar på ”Kontakt”-knappen eller länken kommer du till din MyHeritage-inkorg, där du kan skriva ditt meddelande och skicka det.
När du besöker en annan användares webbplats och inte är medlem kommer en remsa att visas högst upp på skärmen som uppmanar dig att begära medlemskap på webbplatsen. Om du klickar på ”Begär medlemskap” visas en dialogruta där du kan ange din anledning till att begära medlemskap innan du skickar begäran. Vi rekommenderar starkt att ange en anledning med hjälp av tipsen nedan.
Tips för att öka sannolikheten att användaren kommer att svara
I dagens värld är det så mycket som tävlar om vår uppmärksamhet. Vi bombarderas ständigt med meddelanden och e-post. Det kan vara en utmaning att få mottagaren att prioritera ditt meddelande. Det finns några vanliga orsaker till att en användare kanske inte svarar:
- De har stängt av sina e-postvarningar och kontrollerar inte sin MyHeritage-inkorg regelbundet
- De har ignorerat e-postvarningen som meddelade dem om ditt meddelande
- De läste ditt meddelande, men förstod inte varför du kontaktade dem eller varför eller hur de skulle svara
Det finns inte mycket att göra med de två första fallen, men du kan förhindra att den tredje situationen inträffar genom att ta dig tid att skriva ett genomtänkt initialmeddelande.
Om du vill öka sannolikheten för att få svar, föreslår vi att du skriver en kortfattad och saklig rubrik och sen använder följande formel:
- Introducera dig själv
- Ge mottagaren lite sammanhang
- Hantera förväntningar
Om du helt enkelt säger något som ”Jag ser att vi har en 0,6% DNA-matchning, jag skulle vilja prata med dig”, är det osannolikt att du får svar. Mottagaren kan mycket väl ha 5 000 DNA-matchningar som delar 0,6% av ditt DNA, så trots alla syften, är du bara en annan främling på internet och de har ingen särskilt motivation att prata med dig. Om du anger ett mer specifikt mål för att kontakta dem och tydliggör vilken information du vill ha från dem, är det mer sannolikt att de samarbetar.
Att hantera förväntningar betyder att hjälpa användaren att förstå vad du förväntar dig av dem och vad de kan förvänta sig av dig. Ställa goda frågor är nyckeln: ju mer specifikt, desto bättre. ”Jag skulle vilja ha lite information om din familj” är för allmänt – mottagaren vet inte hur han ska svara. ”När invandrade din förfader med efternamnet Johnson till USA, och var kom han ifrån?” eller ”De förfäders efternamn som jag undersöker inkluderar Jonsson, Holmberg och Pettersson. Har du några förfäder med de efternamnen? ” är mycket bättre frågor.
Nedan har vi inkluderat några praktiska exempel på meddelanden till andra MyHeritage-användareת som är mer benägna att få ett svar.
Exempel 1: Begär webbplatsmedlemskap
Hej Jan,
Jag heter Anna Olsson och bor i Göteborg. Jag fick en Smart Match™ med ditt träd för min mormors farbror Sten Löfgren, och jag märkte att ditt träd innehåller personer som jag inte har någon information om. Jag skulle gärna vilja bli medlem på din webbplats så jag kan se mer information. Jag har också bjudit in dig att bli medlem på min webbplats.
Tack,
Anna
Exempel 2: Kontakta användaren via SearchConnect™
Rubrik: Forskning på Sten Löfgren
Hej Jan,
Jag heter Anna Olsson och bor i Göteborg. Jag såg via SearchConnect™ att du och jag forskar på samma förfader, min mormors farbror Sten Löfgren. Jag skulle gärna vilja veta hur du är släkt med Sten. Kanske kan vi utbyta information och fylla luckorna i varandras forskning.
Ser fram emot att höra från dig,
Anna
Exempel 3: Kontakta en DNA-match
Rubrik: DNA-match söker information om Sten Löfgren
Hej Jan,
Jag heter Anna Olsson och bor i Göteborg. Jag ser att vi är DNA-matchade på nivån mellan 1 och 3 kusiner, och AutoClusters placerar dig i ett kluster med flera personer på min mors sida. Jag har försökt hitta mer information om en förfader från den grenen av familjen, min morfar Edward Karlsson. Har du någon information om honom? Några idéer om hur vi kan vara relaterade? Min gammelmorfars namn var Emma Pettersson (född Mårtensson) och hon invandrade från England 1883.
Jag ser fram emot att höra från dig,
Anna